ساختمان های مشرف به کعبه + عكس
روستاي موسيرز
آشنايي با روستاي موسيرز

سایت علی فرزانه پور

آسمانخراشهای مشرف به مسجد الحرام و كعبه معظمه، فضای معنوی این مقدس ترین مسجد مسلمین را بشدت مخدوش كرده است.

 

صراط نوشت ، یكی از نكات مورد توجه زائرانی كه در سالهای اخیر به زیارت خانه خدا نایل شده اند، وجود آسمانخراشهایی است كه بر حرم امن الهی سایه افكنده است و با تكمیل شدن سایر پروژه های ساخت و ساز گرداگرد مسجد الحرام، بزودی قبله یك و نیم میلیارد مسلمان جهان در میان این ساختمانهای بلند مرتبه گرفتار خواهد شد.

 

بنابراین گزارش ،هم اكنون به زحمت می توان درون صحن اصلی مسجد و گرداگرد كعبه ، زاویه ایی پیدا كرد كه وقتی زائر بخواهد رو به خانه خدا كرده و مشغول راز و نیاز شود یا دست دعا به سوی آسمان خاص بر فراز مسجد الحرام بردارد، با برجی و ساختمان بلندمرتبه ایی روبرو نشده و بتواند با تمركز كامل با معبود خویش مشغول مناجات شود.

 

نكته قابل توجه در مورد این بناها آنستكه اكثر آنها با داشتن معماری به سبك غربی ، ضمن نداشتن هیچگونه تناسبی با فضای معنوی حرم امن الهی و معماری اسلامی آن و بنای ساده كعبه ،با ایجاد عدم تناسب شدید و ایجاد جلوه بصری نا موزون، تمركز زوار را بهم زده و در حقیقت مانعی برای راز و نیاز و عبادت است.

 

در این میان آنچه كه بیش از همه ساختمانهای مشرف به مسجد الحرام جلب توجه می كند، برجی است كه با داشتن ارتفاع 400 متری یكی از بلند ترین ساختمانهای دنیا بوده و با داشتن ساعتی در بلندترین نقطه آن كه به ساعت ام القری موسوم است،بخش قابل توجهی از توجه زوار و طواف كنندگان گرد كعبه معظمه را به سمت خود منحرف می سازد.

 

این برج كه به اعتقاد بعضی از كارشناسان در ساخت آن نمادهای مورد علاقه فراماسون ها مد نظر قرار گرفته است، ضمن داشتن شباهت قابل توجهی به ساعت بیگ بن لندن از زاویه ركن یمانی به بیت الله الحرام مشرف بوده و حجاج در حین طواف گرد كعبه بعد از عبور از حجر اسماعیل و ركن غربی و حركت به سمت ركن یمانی با آن مواجه شده و ناخود آگاه نگاهشان از كعبه منحرف و به سمت و سوی آن جلب می شود.

 

این ساختمان عظیم با ارتفاع بلندش بگونه ایی ساخته شده كه از همه نقاط شهر مكه و بلكه چندین كیلومتر قبل از ورودی های شهر قابل رویت است و خواسته یا نا خواسته اولین تصویری كه از مكه مكرمه در ذهن زواری كه بعد از سالها چشم انتظاری مشتاقانه به سمت این شهر مقدس در حركتند، نقش می بندد، برج مذكور بوده و همچنین در هنگام خروج از شهر نیز تا كیلومترها این برج در نظر زوار قرار داشته و در در واقع این ساختمان عظیم صرف نظر از اهداف ساخت آن و بدون هیچگونه قضاوتی ،در دراز مدت می تواند به خلق نماد و سمبل دیگری در كنار كعبه برای شهر نزول وحی منجر شده و همتای نشان و سمبل منحصر بفرد این شهر مقدس قرار گیرد.

 

نكته قابل توجه، نارضایتی بعضی از شهروندان عربستانی و زوار سایر كشورهای اسلامی است كه در گفتگو با خبرنگار صراط نیوز از ساخت این برج بر فراز مسجد الحرام ابراز نارضایتی كرده و آن را توهین به قداست حرم امن الهی دانسته و مانع توجه كامل زوار به راز و نیاز و عبادت ارزیابی كردند.


از سوی دیگر یكی از نكات قابل تامل پیرامون این ساخت و سازهای بی وقفه اطراف مسجد الحرام كه شاید بیانگر منویات درونی و آرزوهای طراحان آن باشد، بیلبوردهایی است كه در آن آینده این پروژه ها و فضای مسجد الحرام بعد از تكمیل شدن ساخت و سازها به تصویر كشیده شده است.
در یكی از این بیلبوردها كه در آن مسجد الحرام در میان آسمانخراشهای گرداگرد آن محصور شده است ،در عكس انتخاب شده از این مسجد مقدس، جمعیت محدود و پراكنده ایی اطراف كعبه در حال طواف هستند و بقیه مسجد نیز خالی از جمعیت است.


بهر حال سوالی كه در ذهن زائر ایرانی بعد از دیدن برجهای مشرف به مسجد الحرام نقش می بندد اینستكه آیا ما ایرانی ها در حفظ آثار تاریخی خود كه بهیچ وجه قابل مقایسه با مسجد الحرام و كعبه معظمه نمی باشد دچار افراط هستیم به نحوی كه موضوع اشراف برج جهان نما به گوشه ایی از میدان امام اصفهان چند سال است كه تبدیل به یكی از موضوعات روز كشور شده است، یا آل سعود در مورد مسجد الحرام و قبله یك و نیم میلیارد مسلمان جهان مبتلا به كوتاهی و قصور هستند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 15 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط